Pages

Translate

Search This Blog

05 August 2013

supplement/vitamin yang TIDAK BOLEH diambil ibu mengandung


Semua ibu menginginkan suasana kehamilan yang ceria dan bertenaga, agar dapat membekalkan nutrisi dan persekitaran positif kepada kandungan.

Sebab itulah set ibu hamil/ mengandung (klik di sini) merupakan antara produk tip top Shaklee.

Namun, sama seperti ubat- ubatan lain: penggunaan supplement Shaklee bagi ibu mengandung tetap terbatas. Kali ini saya nak share dengan ibu2 semua:

Supplements/ Vitamin yang PERLU DIELAKKAN oleh ibu mengandung:

ALFALFA:

- ia adalah sejenis herba, antara kemungkinan yang tidak diingini adalah berlakunya kontraksi awal. Namun bagi ibu yang tandem nursing semasa hamil, anda dibolehkan mengambil alfalfa tetapi dengan langkah berjaga- jaga

VITAMIN A/ Caratomax:

- Pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan kecacatan. Ambil kurang daripada 5000IU sehari

VITAMIN E:

- vitamin E sebenarnya dapat menguatkan rahim (bagus untuk ibu hamil) tetapi pengambilannya perlu dikawal. Penggunaan vitamin E semasa hamil perlu mendapat nasihat doktor anda.

Antara vitamin-vitamin lain yang PERLU DIELAKKAN ibu mengandung:


Secara ringkasnya:

1. Vitamin E, Caratomax, GLA dan nutriferon adalah antara supplement yang mempunyai sifat antioksidan yang tinggi dan seterusnya boleh memberikan risiko keguguran.

2. Garlic, Ginger, Alfalfa dan Vivix pula mengandungi rumusan tradisional dan herba, jadi ia bersifat panas.

Kedua- dua sebab ini antara sebab utama mengapa perlu dielakkan oleh ibu mengandung, kerana dikhuatiri boleh membawa mudarat kepada bayi yang dikandung.

Berkenaan risiko keguguran pula, pada awal kehamilan(Trimester 1), antibodi ibu sebenarnya direndahkan bagi memberi jalan kpd pelekatan benih & kehadiran sel baru (bayi).

Jadi, pengambilan supplement yang bersifat antioksidan yang tiggi akan menyebabkan antibodi kita meningkat. Pada waktu itu, badan ibu akan menganggap 'sel baru'(bayi) sebagai bendasing, dan akan cuba untuk 'reject' benda tersebut. Na'uzubillahiminzalik.

Namun jika ibu2 hamil benar2 terpaksa mengambil supplement di atas ini,bolehlah anda merujuk dahulu kepada doktor pakar masing- masing.

Hubungi saya untuk maklumat lanjut:

Your Shaklee Independent Distributor; Najmi Anuar (ID 854348)

♥ SMS/call/whatsapp/: 010- 2325408/ 019- 6695408
♥ Email: mommyqalesya@gmail.com
♥ Facebook: https://www.facebook.com/najmi.anuar.1
♥ Pengedar shaklee anda di Penang dan seluruh Malaysia: COD di kawasan Jawi dan SPS (SPU/SPT Penang/Island mengikut kawasan)





2 comments:

Health Nutritionist said...

Minta share kat blog saya ya

mommyqalesya said...

Insya allah..yup silakan..sekadar berkongsi c: