Google+ Followers

Followers

Wednesday, May 15

bAbY's recipe : Bubur ikan Salmon bersama Brokoli c:

Adik qalesya dapat resepi bubur baru!!

Jemu lak rasnya bagi adik makan bubur nasi+ayam+carrot. Dulu da try bubur nasi brokoli. Hahaha walaupun adik habiskan bubur brokoli tu, tapi urgh memang tak sedap la anak tekak saya ni.

Kali ni sempena mama qalesya yang tengah 'BERCUTI' (hoorey!!)ni, mama buat bubur special untuk adik:

BUBUR NASI IKAN SALMON bersama BROKOLI..nyum NyuM



bahan bahan nya:

1/2 cawan beras
Ikan salmon 1 potong (nak ambik kiub pon boleh)
Brokoli
1 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
Sedikit halia
Minyak zaitun/unsalted butter



Cara dia senang je. Cepat siap, cepat makan hehe

- Bakar/grill ikan salmon, guna minyak zaitun ye. sikit je tak perlu banyak2

- siap bakar ikan, tumis pula bawang merah+bawang putih+halia yang telah ditumbuk halus

- Masakkan bubur nasi pada masa yang sama, sampai beras-->nasi tu pecah

- Kemudian, masukkan ikan salmon bakar/grill + bahan tumisan dan brokoli dalam periuk bubur

- Tunggu tak sampai 2 minit dah siap

- Biarkan sejuk sedikit kemudian baru blender ye c:


Erm adik Qalesya kecik2 da makan ikan mahal. Hehe yelah sekilo dekat rm40 tu. Try sket exzema adik tak naik. Aish naik budget makanan adik ni hehe

Yang bagusnya ikan salmon ni banyak khasiat: seperti fatty asidnya omega-3, omega-6 dan protein. Semua ni baik bagi perkembangan otak si kecil. Erm ala2 omega Guard Shaklee gitu tapi ini sumber aslinya lah hehe

Haa dan orang dewasa juga tak terkecuali ya. Kalau tak takkan salmon in glamer kat kedai sushi ye tak.

Untuk brokoli pula, kandungan vitamin C dan betacarotene juga sumber nutrisi dan anti oksidan yang baik bagi bayi. Tapi nak masak brokoli kena jaga, terlebih masak akan megurangkan kandungan khasiat dia ya.Kalau rasa pahit tu, terlebih masak la tu hehe

Jadi kombinasi ikan salmon+brokoli memang berkhasiat!!


Selamat mencuba!! c

** Eh hari ni la befday Mak Teh..Selamat Hari Lahir Mak Teh!!mmuuah sayang dari baby Qalesya c:



No comments: