Google+ Followers

Followers

Friday, June 21

Resepi bayi bubur bayam Merah & Khasiat nya..sedaap!!

Tahu kebaikan bayam merah? Adik Qalesya kali ni nak kongsi resepi bubur bayam merah. Jom tengok khasiat bayam merah ni:


Bayam merah sebenarmya adalah dari tumbuhan keluarga Amaranthacea. Nama saintifiknya adalah Amaranthus gangeticus. Nama Inggerisnya adalah Red Spinach.

Ia adalah pokok berbunga tahunan yang mempunyai bunga ungu gelap. Ia mampu tumbuh setinggi 2-3 kaki tinggi.

Khasiat nya untuk bayi:

1. banyak mengandung protein, lemak, karbohidrat, kalium, zat besi, amarantin, rutin, purin dan vitamin (A,B dan C).

2. membantu melancarkan proses buang air besar karena kandungan seratnya cukup banyak



Bahan-bahan bubur:

1. 1/2 cawan beras
2. Bayam merah, ambil daun sahaja
3.Sedikit ayam dipotong dadu atau gunakan ikan bilis

* untuk ikan bilis,perlu buang tulang tengah dan direndam untuk buang lebihan garam)

4. kismis hitam anggaran 7 biji

Cara Membuat bubur :

1. Masukkan beras dan ayam ke dalam periuk masak sampai lunak. Kemudian masukkan kismis dan teruskan merebus.
2. Tambahkan bayam, biar dlm 2minit atau layu.jgn terlebih msk smp lembek pula ya c:
3. Masukkan ke dalam blender, kemudian blender sampai haluskan.
4. Tuangkan ke dalam wadah, dinginkan, bila sudah dingin bubur siap disajikan.


Mudah kan resepi baby ni? Mari kita variatikan makanan diorang, barulah diorang ni tak mudah jemu. Malah, dapat belajar pelbagai rasa dan testur baru agar tidak menjadi picky eater bila besar nanti.Harap2 lah hehe

Untuk orang dewasa pula, khasiat bayam antara lain:


- meningkatkan kerja ginjal dan boleh membersihkan darah sehabis bersalin

- masalah anemia:

Cuci 2 genggam daun bayam merah, tumbuk hingga halus, tambahkan 1 sdm air jeruk nipis atau cuka kemudian tapis. tambahkan 1 sdm madu dan 1 bj telur ayam kampung, bagi rata. Minumlah 1 kali sehari selama seminggu. Seterusnya dilakukan 2 x seminggu.

* ini hanya sampingan ya,ubat tambah darah juga kena ambil ok c:

- Rawatan cirit birit

Cuci 10 batang akar bayam merah sampai bersih, lalu tumbuk hingga halus. Tambahkan garam halus seujung sendok teh dan aduk rata lalu saring. Minumlah air saringan tersebut sekaligus.

- Memperkuat Akar Rambut

Cuci bersih seikat bayam segar, tumbuk hingga halus. Tambahkan garam secubit sambil diaduk rata, kemudian ditapis. Minum sekaligus, 2 – 3 kali seminggu.


Wallahualam..c:


3 comments:

Obat Jerawat Herbal said...

thanks ya informasinya gan

drNajmi anuar said...

Sama sama..c: anak saya yang besar juga suka bubur bayam ini c:

abg joe said...

slam...sy syor kan andro plus kepada penghidap darah tinggi Andro plus menurunkan selsema..demam selsema.demam panas.sakit tekak.masalah kerosakan hati dan cirit birit.kandungan utama adalah andrografolida yang banyak di temui di daun hempedu bumi.andrografolida berupaya mrncegah pegumpulan kolestrol yang pekat dalam saluran darah ke tahap yang lebih baik berbanding minyak ikan kod sebanyak 10 kali ganda berkesan Kajian d jalankan mendapati andrografolida mengurangkan kelesuan badan.sebanyak 50 %.sakit tekak berkurang sebanyak 40% sakit otot berkurang sebanyak 48% dan pening kerana resdung berkurang sebanyak 30%.resume untuk.di jangkiti selsema 2 kali menurun selepas amal kan.andro plus..sebotol ada 140 biji kapsul harga rm65 saja dengan formula buang lemak n sejukan badan...hubungi sy..mohd zuhairi 0174687570....amat amat berkesan