Google+ Followers

Followers

Wednesday, October 9

masak lemak ikan masin dan pekasam goreng bawang c:


ni mak mertua y masak, balik lain kali baru nak menuntut hehe

Masak lemak ikan masin.lauk kegemaran daddy.ikut resepi mak saya,sama macam masak lemak lain:

1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili padi

2. Ketuk hujung batang serai dan basuh asam keping

3. Masukkan ikan masin, serai dan bahan yang siap ditumbuk tadi dalam periuk bersama santan (pakai fresh baru perah, sedap hehe)

4. Kaup balikkan dalam periuk, jangan sampai pecah santan.

5. Letak garam mengikut rasa (kalau tak cukup masin lagi lah)

6. Nak letak daun kunyit dan nenas pun sedap ( ",)

Ikan? Erm ikan masin apa2 pun sedap..ikan kurau ke, ikan talang ke c:


Tapi sebenarnya saya memang tak suka lauk2 berkuah ni. Favrot saya ikan masin goreng baeang bersama cili ni

haha nyum2 memang bertambah2 bila makan dengan nasi panas. Tak jadi lagi diet hari ini haha

ops ada tauhu telur goreng..boleh ratah2 sambil tengok tv ni sementara daddy siap tidurkan adik..

tak sabar ni nak makan nasi!! C:

3 comments:

seri.selaseh said...

sedap nye... pekasam goreng bawang + cili kering mmg sedap mkn dgn nasi panas.. Xyah mende lain dah... Kalao nak extra bleh makan ngan ulam + sambal belacan.... uuisshhhh... terliur den

drNajmi anuar said...

Hehe memang sodap neyh..tak payah lauk2 lain pon takpe..ops kalau saya kene ada kicap la..wajib tak kira hidangan hihi

Nur Khairiah Irwanie said...

Sedapnye.. =)
lapar plak..huhu